Emisja Stop! Kultura będzie miała miejsce (premiera, powtórka):
Program TV na 5 listopada 2024 (Wtorek) Program TV na 19 listopada 2024 (Wtorek) Program TV na 24 listopada 2024 (Niedziela)Emisja Stop! Kultura miała miejsce:
Opis (streszczenie): W dzisiejszym odcinku mówimy o 24. edycji Festiwalu Trzech Kultur we Włodawie.
Opis (streszczenie): Czworo bohaterów "Krótkiego spektaklu o miłości" w reżyserii Aliny Moś w CK w Lublinie na podstawie filmu Krzysztofa Kieślowskiego Krótki film o miłości"ma ogromny problem z nazywaniem, wyrażaniem i identyfikacją swoich emocji. Dużo pewniej czują się ukryci za monitorami komputerów i ekranami smartfonów. Wszechpotężna i wszechogarniająca możliwość podglądania daje im złudzenie wiedzy o innych. W przedstawieniu"Krótki spektakl o miłości"próbujemy odnaleźć prostotę i czystość, tak trudne do wychwycenia w plątaninie kabli, sprzętów i gadżetów, które mają zastąpić obecność drugiego człowieka. Jeszcze niedawno to była Emilka Kosmowska - dziewczynka śpiewająca covery. Potem nastolatka, która wyśpiewała sobie udział w studyjnych edycjach popularnego programu TVP The voice of Poland". Dzisiaj to dojrzała artystka, która właśnie wydała swój pierwszy autorski singiel. Spotykamy się z Natalią, która opowie o nowej płycie, udziale w licznych festiwalach i przede wszystkim, miłości do muzyki, która wypełnia całe jej życie.
Opis (streszczenie): Anna Nowak stworzyła opowieść, która sięga do przeszłości lubelskich teatrów. Sposób narracji ma rodzaj anegdotycznej opowieści, bazującej na faktach zaczerpniętych z publikowanych i niepublikowanych wspomnień aktorów i dyrektorów lubelskich teatrów, z lokalnej prasy oraz dokumentów życia społecznego, z archiwum Teatru im. J. Osterwy w Lublinie. Ogromnym walorem książki jest barwny, literacki język, bogactwo ilustracji i humor. Spotykamy się z autorką książki W pogoni za Hamletem". Festiwal literatury międzypokoleniowej"Ojcowie i dziatki"to wydarzenie pokazujące, że literatura łączy pokolenia. W ramach festiwalu odbywały się spotkania, wspólne czytanie książek, tworzenie historii, opowieści, warsztaty kulinarne, wystawy.
Opis (streszczenie): W odcinku: 1. Doświadczyć teatru Mądzika"- do rozmowy"przy kawie"zaprosiliśmy osoby, które miały możliwość współpracować z profesorem, m.in. aktorkę pierwszego spektaklu czy kompozytora muzyki. Różne perspektywy mogą złożyć się na pełny obraz pana Profesora jako reżysera, wizjonera, twórcy, kolegi, szefa. Wyjątkowe spotkanie z perspektywy odbiorcy i czynnego uczestnika, poświęcone pracy artystycznej w zakresie plastyki teatru w bogatym i niekwestionowanym dorobku Leszka Mądzika. Jedność przekazu obrazu oraz wszystkie formy plastyczne stosowane przez tego wielowymiarowego twórcę odpowiadały za niepowtarzalny odbiór jego spektakli, podczas których artysta wielokrotnie burzył bariery między sceną a widownią, powodując u widza poczucie bycia częścią jego spektaklu. 2. Nie rozjechali się po świecie. Zostali w małym Krzczonowie. Od czasu do czasu spotykali się przy grillu, grali na gitarach, a Małgosia śpiewała. Tu pracują, tu, kilka lat temu, postanowili wykorzystać swoje talenty i założyć zespół muzyczny. Dzisiaj, poza coverami, grają własne utwory i mają wierną grupę fanów. Zapraszam na spotkanie z zespołem Pr%mil".
Czas trwania: 20min. / 2023Opis (streszczenie): W odcinku: 1) Natasza Ziółkowska - Kurczuk jest reżyserem, dokumentalistą. Postanowiła sięgnąć po słowo pisane, którego początkiem są smaki, zapachy, wspomnienia z dzieciństwa. Konkretna kamienica, konkretne ulice, konkretne historie widziane oczami małej bohaterki, która oprowadza nas po swoim świecie. Dorastamy razem z nią, poznając doświadczenie miłości, biedy, śmierci, przyjaźni. Mikrobajki zawierają słowniczek, tłumaczący świat z przeszłości: terakota, pyry, miłować.... 2) Teatr Osterwy zaprasza na swoją scenę teatry ludowe. "Onegdaje" - Spotkania z Tradycją Ludową to spotkania z przeszłością, z dawną kulturą, obyczajami, tradycją naszych przodków. Była to kultura niezwykle wspólnotowa, wyrażająca się we wspólnym byciu, pracy, wspólnym spędzaniu czasu wolnego. Każdej niemal czynności towarzyszyło śpiewanie, opowieści, narracje. W Teatrze Osterwy zaprezentowały się teatry "Sołtyski" z Pawłowa i "Zawsze razem" z Woli Gułowskiej
Opis (streszczenie): W odcinku: 1) Ewelina jako dziecko wiele czasu spędzała ze swoją babcią. Wtedy jeszcze nieświadomie słuchała melodii, słów piosenek ludowych, śpiewanych przez babcię. Potem zaczęła wsłuchiwać się w te dźwięki, pytała babcię o tradycje i zwyczaje. Kiedy zawodowo zajęła się muzyką, założyła zespół GrandMotherJazz. W tej muzycznej przestrzeni, dokonując nowych aranżacji, już bardzo świadomie wykorzystuje muzykę i teksty, przekazując je kolejnym pokoleniom. 2) Wisława Szymborska w "aranżacjach" wizualnych - na wystawę zaprasza Muzeum im. J. Czechowicza w Lublinie - 'Szymborska typograficznie". Zaproszeni twórcy wyobrazili sobie i"ubrali"w kształty, nadali formę słowom poetki. Tak oto wiersze stały się wizualnymi obrazami, nadając czasami nowe znaczenie znanej treści. Muzeum posiada, poza wystawą, która ma charakter czasowy, swoiste skarby poetki - Wisława pisała kartki, listy do Anny Kamieńkiej, lubelskiej poetki. I one nie miały postaci zwykłej notatki, zwykłego zapisu, ale były kolażami, obrazkami, pocztówkami poskładanymi z wycinków i rysunków małymi dziełami sztuki.
Opis (streszczenie): Na początku był człowiek. Historia człowieka opowiedziana została w książce, a teraz powstała opowieść sceniczna. KOWBOJ"to spektakl mający na celu spotkanie współczesnego odbiorcy ze świadkami historii opowiadającymi o losach Zbigniewa Matysiaka. Inspiracją do napisania scenariusza spektaklu były opowieści Rafała Dobrowolskiego spisane we wspomnianej książce,, Kowboj. Jak nigdy się nie poddać’’. Tytułowy Kowboj jest głównym narratorem w spektaklu, który opowiada historię swojej miłości do Polski, do rodziny i do sportu. O barwnych i dramatycznych losach Zbigniewa Matysiaka mówimy w sposób nowoczesny, przy użyciu tańca, obrazu, multimediów, muzyki i słowa. W opowieść wciągana jest także publiczność - będąca od czasu do czasu włączana bezpośrednio w działania sceniczne. Z ekranów przemówią do nas świadkowie - osoby znające KOWBOJA. Do twórczej współpracy zaproszeni zostali lubelscy artyści - aktorzy i tancerze: Michał Łysiak, Dagmara Winiarczyk, Paulina Prokopiuk, Dawid Marzec, Piotr Kęska, Przemysław Buksiński oraz Katarzyna Bujakiewicz. Reżyserem widowiska jest Marcin Wąsowski. Muzykę do spektaklu skomponował Arkadiusz Borzęcki, a autorką choreografii jest Renata E. Wawruch - Jakimiuk. Według lokalnej legendy teatr przy ulicy Jezuickiej powstał z miłości. Łukasz Rodakiewicz miał go wznieść dla swojej świeżo poślubionej żony, Marianny, córki Kacpra Drewnowskiego, ponoć wielkiej miłośniczki sztuki scenicznej." Teatr Stary w Lublinie powstał dzięki uczuciu napoleońskiego oficera i architekta Łukasza Rodakiewicza do Marianny z Drewnowskich i przez ponad dwa wieki miał ogromne szczęście do ludzi, dla których teatr jest wielką miłością. Pokazują to także ostatnie lata kiedy - dzięki trudnym, a odważnym decyzjom władz Lublina - udało się uchronić budynek Teatru od zawalenia i przywrócić mu dawny blask. Teatr miał również wielkie szczęście, że jego pierwszą Dyrektorką została zakochana w teatrze i sztuce Pani Karolina Rozwód, dzięki której powstał Teatr, który dzisiaj znamy. Pani Dyrektor wraz z zespołem pracowniczek i pracowników Teatru, kuratorkami i kuratorami programu artystycznego, Radą Artystyczno - Programowo, liczną grupą Współpracowniczek i Współpracowników oraz wspaniałą grupą Wolontariuszek i Wolontariuszy stworzyła miejsce wyjątkowe i niezwykłe. Jaki pomysł na Teatr Stary ma jego nowy dyrektor - Michał Karapuda.
Opis (streszczenie): Niesłabnące zainteresowanie twórczością Łempickiej, a także współpraca z rodziną malarki oraz z prowadzoną przez nią fundacją Tamara Lempicka Estate umożliwiła Muzeum Narodowemu w Lublinie rozpoczęcie szeroko zakrojonych działań mających na celu stworzenie wystawy stałej na Zamku Lubelskim poświęconej życiu i twórczości Tamary Łempickiej. Zakupiona do zbiorów Muzeum kolekcja, na którą składa się dwanaście płócien oraz sześć prac na papierze, ma ogromną wartość merytoryczną dla badaczy twórczości artystki ze względu na jej przekrojowy charakter, reprezentujący wszystkie okresy twórczości malarki - począwszy od lat 20. , a skończywszy na latach 70. XX wieku. Rozmowa z kuratorem wystawy, Łukaszem Wiąckiem, dotyczy życia i twórczości Łempickiej.
Opis (streszczenie): W odcinku: 1) Marta Baum, dziewczyna z Lublina, muzyk, kompozytor, wokalista. "Królowa Balu" był singlem zapowiadającym debiutancką płytę Marty Baum. Utwór jest utrzymany w klubowym nastroju i przeznaczony jest dla wszystkich spragnionych tanecznych uniesień po pandemicznej ciszy. Piosenka opowiada historię Królowej Balu. Z pozoru jest tylko tanecznym hitem. Gdy wsłuchamy się jednak w tekst, wspomniany taniec i bycie Królową Balu, okazuje się alegorią historii życia każdego z nas. Tekst jest wskazówką, aby mimo przeciwności losu, podążać za swoimi pragnieniami. Jest również pocieszeniem, że możemy znaleźć w sobie moc, by samemu decydować o swoim życiu i w odpowiednim dla siebie tempie realizować marzenia. Potem przyszedł czas na Marzycieli"i Warszawę" - utwory, które dzisiaj zna cała Polska. Tymczasem Marta wydaje kolejny utwór Łyżwiarka", nawiązujący do korzeni. W tle lubelskie lodowisko sprzed lat. 2) Od wierszy Czechowicza w interpretacji Michała Piekarskiego trudno oderwać wzrok. To jak zabawa kalejdoskopem: sypiące się wielobarwne elementy, w ciągłym ruchu, zachęcające do śledzenia sensu, a równocześnie dające wielką przyjemność krążenia i błąkania się okiem po formach liter i przestrzeniach między nimi. Wielkie inicjały jako dominanty, rzędy małych liter jako szeregi im podporządkowane. Piony i poziomy jak u mistrzów międzywojennej awangardy. Gdzieniegdzie ścieżki tekstu niemal nieczytelne. Coś się udaje skleić i złapać sens, ale momentami ten sens się gubi. Ale wtedy trzyma nas kolor, uroda znaków i relacje przestrzenne między nimi. Najważniejsze, że wciąż chce się w tych wierszach - obrazach pozostać. I to jest właśnie siła osobowości i wizji, tak silnej i sugestywnej, że trzyma widza w napięciu i pragnieniu, by to trwało, by się nie skończyło. Jak w arabesce, która nie ma początku ani końca, bo szuka nieskończoności. O wystawie opowiada prof. Aleksander Wójtowicz z Muzeum Józefa Czechowicza w Lublinie.
Opis (streszczenie): W odcinku: 1) Teatr im. J. Osterwy w Lublinie zaprasza na premierę spektaklu teatralnego "jak płakać w miejscach publicznych", inspirowanego bestsellerową książką Emilii Dłużewskiej. Spektakl, będący nowoczesną adaptacją literackiego dzieła, wpisuje się w nurt współczesnych produkcji teatralnych, które otwierają dialog na temat zdrowia psychicznego. Autorka, Emilia Dłużewska, zyskała rozgłos dzięki swojej książce "jak płakać...", wydanej na początku roku 2023. Książka, uznana za jedną z najbardziej zabawnych i głębokich opowieści o doświadczeniu depresji, przyciągnęła uwagę czytelników z różnych grup wiekowych. Spektakl "jak płakać w miejscach publicznych", skierowany jest przede wszystkim do młodych kobiet oraz do wszystkich tych, którzy chcą zrozumieć doświadczenia związane z problemami psychicznymi. 2) Potrzeba matką wynalazku, dlatego Barbara Szarwiło i Bogdan Byrski wymyślili nowy gatunek - bajkę ekologiczną. Jakim językiem mówić do młodych ludzi o ważnych sprawach, aby ich nie zniechęcić, nie przerazić, nie przestraszyć? Kopciuch"to spektakl, w którym młody widz zabawą, grą uczy się o tym, co znaczy ekologia i ochrona środowiska.
Opis (streszczenie): Lubelskie Teatry Tańca, spektakl Vona w reżyserii Rainera Behra
Opis (streszczenie): Lubelskie Teatry Tanca, Spektakl Vona - Rainer Behr
Czas trwania: 19min. / 2024Opis (streszczenie): W odcinku: 1. Maria Majka Zuzańska to artystka malarka, której obrazy można oglądać w galerii DK Ruta". To tam, Małgorzata Kulik, dyrektorka DK, wymarzyła sobie galerię. Malarstwo Marii to rzeczywistość przefiltrowana przez jej wrażliwość. Czasami pojawiają się postaci - niepostaci z przeszłości, intensywne światło, mniej wyraźny kształt, a bardziej zarys. 2. Teatr ludowy, tradycja ludowa wkracza do Teatru Osterwy w Lublinie. Na scenie prezentują się przedstawiciele teatrów wiejskich, aktorzy - amatorzy i opowieści ludowe.
Czas trwania: 15min. / 2023Stop! Kultura można obejrzeć w programie stacji:
Emisje miały lub będą miały miejsce w: TVP3 Lublin